image

Det er gået op for mig, hvor mange der tager originalitet meget bogstaveligt.
Når talen falder på reservedele eller andet der skal skiftes, er der betænkelige miner fordi det så ikke er originalt !!
Der findes meget , meget få originale biler.
En original bil, er efter min mening, en bil der har kørt og er blevet passet, siden den forlod fabrikken, uden at blive oplakeret, uden at den er blevet opforkromet og uden at der er skiftet dele ud ; sliddele som bremsebelægninger og dæk er selvfølgelig nødvendige for at holdem den kørende.
Det siger sig selv , at sådanne biler er der ikke så mange af.
Desværre er det så osse sådan, at nogle af dem der får fingre i en original bil, ofte starter med at splitte den ad og bygge den op igen så den er som ny, og alligevel ikke !
Sjælen er ihvertfald væk og visse vasse….biler har ikke sjæl vel !imageGu’ har de så.

Det siger sig selv, at originale biler på et eller andet tidspunkt, bliver meget mere værd end biler der er totalrestaureret, men det er ligesom med fx. sko, der , for nogle, bliver bedre med alderen og sliddet, for andre blot skal skiftes ud så man ikke går rundt i et par gamle slæver. Gammelt, velpasset indtræk, eventuelt i læder, er da meget rarere at sidde i end nyt, og ser iøvrigt osse bedre ud.
Nå, det jeg egentlig startede med at tænke på, var to ting, 1, nemlig at Klausagers bog kan købes igen og 2, de nogen gange, synes jeg, besynderlige valg af rat.

image
Store som små Austin-Healey’er, er udstyret med fine rat fra fabrikken, men man kan jo osse sætte et “trærat” i, fx. fra Motolita.
Det jeg så ikke forstår, er at de fleste med de store Healey’er, sætter et rat i der delvis forhindrer at man kan se sine instrumenter og iøvrigt ser alt for moderne ud.

image
Faktisk laver selvsamme MotoLita et rat der har samme tredeling som det oprindelige, som en Mercedes stjerne. Så kan man faktisk uhindret se sine instrumenter og det er egentlig ikke så tosset….

Nå , enhver må jo gøre som enhver har lyst…

Hvis man gerne vil vide hvordan det hele var fra fabrikken, er den bog der hedder “Original Austin-Healey” af Anders Ditlev Klausager, nu til at få fat i igen på Amazon.
Den omhandler alle de store Healey’er.image “Original Austin-Healey Sprite” af Terry Horler , er en bog der omhandler samme.
Den kan osse fås på Amazon.

image