Jespers een ejers 3000

Læs her om hvordan man , uden den store kendskab til mekanik, alligevel hurtigt kommer ud at køre. Et godt eksempel på gå-på mod og lyst som måske kan inspirere andre, der ikke er så velbevandrede udi bilrestaurering.

I denne historie er der dog en ting, der er en smule anderledes end i de fleste restaureringshistorier, nemlig at Jesper og Louise var heldige at finde en een ejers bil, 43 år efter den rullede af samlebåndet.

Kommentar J. Bonfils

1

Jesper Harden’s historie om en een ejers Austin-Healey MK III
Hermed først lidt historie om bilen:
Den er bygget fra den 15-22. september 1967. Sendt til USA, Californien – Anahaim, den 28. september 1967 ifølge British Motor Industry Heritage Centre Limited. Købt af Susan Pamela Stockword den 5.november 1967 (alle de originale papirer, købskontrakt, værkstedsregninger, vægtafgifter for alle årene osv. lå i handske rummet). Hentet hjem til Danmark via Jørgen Balle i Kolding, og solgt til os den 12. oktober 2009.

2

Hvordan vi fik bilen efter meget søgen på internettet, og besøg hos en del veteranbil forhandlere
Vi fik kontakt med Jørgen Balle via Internettet. Og var ovre og besøge ham, da han havde en Austin Healey til salg fra en anden kunde i DK. Men han havde svært ved at få en salgs aftale igennem med kunden. Så den gjorde vi ikke mere ved.
Men Jørgen fortalte så, han ville få en bil hjem fra USA, via Holland, nogle uger senere.
Da Jørgen sendte os billederne af bilen, inden den var kommet til Danmark, var Louise og jeg blevet enige om , at det var den bil vi skulle have.
Så vi tog så over til Jørgen Balle, Søndag den 11. Oktober, så den – kørte nogle ture, skrev købsaftale, og bestilte en auto transporter.
Så mandag den 12. oktober kom bilen til Smørum og den blev betalt.

3

Renoveringsforløbet
Vi kørte derefter i den i to dage,. Så gik jeg i gang med at skifte vandpumpen, da den var defekt fra starten. Men kunne ikke få mig selv til at sætte en ny og pæn vandpumpe, i et beskidt og snavset motorrum.
Så jeg begyndte langsomt at skille motoren mere og mere ad.

4

Selve lakken på bilen var rimelig pæn, men havde selvfølgelig taget skade af sol og vejr. Så den var temmelig mat, og havde en del stenslag og en skade i fronten.

5

Så i samråd med en god ven som er autolakerer, blev vi enige om at jeg skulle skille den helt ad. Og få bilen bumset af, og grundet, rettet buler ud, og malet på ny.
I den originale farve (Ice Blue Metalic) , plus ”Old English White” på siderne.

Så den 4. november 2009 kørte jeg den til maleren, hvor den så var færdig den 23. december 2009.

6

I mellemtiden mens bilen blev omlakeret, blev alle delene renset, pudset, malet. De dele der var slidte og ødelagte, blev skiftet: ledningsnet, tank (i den gamle var der rustet hul indefra), alle gummislanger og lister, nav, nye dæk, nye bremse rør og beholder, oliefilter, indtræk, og få andre ting.

7

Jeg har fået utrolig meget hjælp og gode råd fra Gert Sørensen på Mors, som også har sørget for at sende mig de rigtige reservedele.
Motoren er ikke blevet renoveret da den kun havde køre 39000 miles. Men pakninger i bundkar, ventildæksel og forkammerhus er skiftet. Samt alt mekanisk er tjekket.

8

Så efter nytår gik jeg i gang med at samle bilen igen. Og jeg må faktisk sige, at selvom jeg aldrig har interesseret mig for, eller har repareret biler før, er det gået utroligt godt, men selvfølgelig med gode råd og hjælp fra Gert og min mekaniker Michael (MR Auto).

9

Bilen blev synet uden bemærkninger den 29. april 2010, og afgift og nummerplader blev hentet og betalt samme dag hos Skat.
Der var selvfølgelig et par problemer i starten – efter at vi begyndte at køre i den: f
.eks. var alle 4 nav til hjulene så slidte, at der var slør i. Så det gav et bump foran når man bremsede, og et bump bagi, når man startede. Så alle fire måtte skiftes. Samt en knækket fjeder til chokeren.

Selvom vi i starten af projektet, havde besluttet for at alle originale dele skule bevares, må vi erkende at det ikke kunne betale sig hvis man vil have en rimelig drift sikker bil af den alder.
Så oliefilteret er skiftet til et moderne, strømfordeleren bliver udskiftet med en 123 ignition, og der bliver monteret benzin filter.

Jesper Harden