Healey Silverstone

silverstone 002

silverstone 004
Donald Healey efter en af hans sejre i Healey Silverstone


Healey Silverstone

Det startede med at jeg skulle have monteret og afbalanceret 4 nye dæk på mine trådhjul, da de gamle dæk var slidt op efter 22000 km.
Vedr. afbalancering, se andetsteds på hjemmesiden.
I hvert fald var der en god ven, som gav mig adressen til Classic Motor Cars, Skalbakken 3 i Vanløse, og sagde at han hevde fået afbalanceret sine trådhjul der.
Jeg ringede og lavede en aftale om at komme ned med hjulene og de nye dæk.
Det første jeg får øje på, er en Aston Martin, dernæst en MG B , en Jaguar 3,4 l MK 2 og indendøre endnu en Aston Martin. Alle biler med trådhjul.
Efter at have hilst på John Andersen og hans far Henning Andersen, fik jeg øje på en Healey Silverstone, der stod på bukke og så meget fin ud. 

silverstone 005

Det viste sig at det var Henning Andersen der gik og restaurerede den.
Jeg blev selvfølgelig overrasket, det er ikke hver dag man ser en Healey Silverstone (opkaldt efter Silverstone racerbanen ) og det viste sig , at det var en dansk bil, som Henning har haft et godt stykke tid, efter at han købte den af den tidligere danske ejer.

silverstone 006Den skal køre Mille Miglia næste år og har fået hele turen, og der er ingen tvivl om at det bliver et flot syn når den er færdig.

silverstone 007

Healey Silverstone er jo fra før Austin tiden kan man sige (1949-1951). 

silverstone 008silverstone 009silverstone 010

Der ligger en Riley 2,5 liters motor med tilhørende gearkasse og bagtøj, som kom fra Riley RM modellerne.

silverstone 011

Healey Silverstone udmærker sig ved, at have uafhængige forhjulsophæng og frie skærme. Lygterne er gemt bag kølergitteret og forruden kan man rulle ned, plus reservehjulet ligger i bagenden af karosseriet, med lidt af dækket udenfor, så det virker som kofanger.
105 stk er der blevet fremstillet og det var en populær ”buy and race” bil, hurtig men ikke billig.
Efter at have klogsnakket om fælles venner og bekendte, forskellige biler etc., overdrog jeg Lars mine dæk og hjul og næste dag ringede han og sagde at de var klar.
De er fine i balancen så nu skal jeg bare have afbalanceret mine tromler, der bestemt ikke er i balance.(mine er fra den gang bilen var ny).
Det er bestemt ikke sidste gang jeg besøger Classic Motor Cars. 

/J. Bonfils, juli 2009

Mille Miglia 2010 4
Her er så den færdige bil, som det ses, klar til start på Mille Miglia 2010.