Austin Healey 100/3000

Big Healey
Nedenfor de forskellige modeller der er fremstillet af denne klassiske engelske sportsvogn.

ah 100 bn2

100 (BN1): Den første i rækken. Med diamantforment kølergrill. 2660 cc, firecylindret motor, som gav 90 hk ved 4000 rpm. Tretrinsgearkasse med Laycock overdrive på 2. og 3. gear. Vindspejl nedfældeligt. 160 km/t.
Marts 1953 – august 1955. 10.030 produceret.


 

bn2

100 (BN2): Nu med firetrins-gearkasse med overdrive. Op til 110 hk (100M-versionen).
Februar 1955 – november 1955. 4604 produceret.


 

ah 100 s100 S (Sebring): Racer med oval kølergrill. 2660 cc med specielt Weslake aluminiums topstykke, 135 hk, David Brown fire trins gearkasse og ændret gearing i bagtøjet. Fuld aluminiums karosseri, Dunlop skivebremser på alle 4 hjul, større bensintank, lavt plastvindspejl. 860 kg. Produceret i 1955, 50 stk plus 8 håndbyggede test biler.


 

ah 100-6 bn4

100-6 (BN4): Med 2639 cc sekscylindret motor. 102 hk ved 4600 opm (efter november 1957 , 12 port topstykke og 117 hk ved 4750 rpm). To-plus-to-sædet. Ny oval kølergrill med vandrette ribber. Fast vindspejl.
August 1956-marts 1959. 11.294 produceret.


 

ah 100-6 bn6_1

100-6 (BN6): Ny model 20 måneder efter BN4 med to sæder på grund af stor efterspørgsel. Alle med 12 port topstykke og 117 hk.
April 1958-marts 1959. 4150 produceret.


 

3000 mk1

3000 Mk I (BN7 og BT7): Nu med 2912 cc motor. 124 hk ved 4600 rpm. Skivebremser for. To-sædet model hedder BN7, to-plus-to, BT7. Ingen ydre ændringer udover mærket på køleren.
Marts 1959-maj 1961. 2825 BN7 og 10.825 BT7 produceret.


 

2006_02_08__62_ah_3000_mkII_bn7_036_a-664x497

3000 Mk II (BN7 og BT7): Motor opgraderet til 132 hk ved 4750 rpm. Med tre SU-karburatorer. Ny kølergrill med lodrette tremmer og restylet luftindtag på kølerhjelm. Samme system med to- og to-plus-to-sæder.
April 1961-juni1962. 355 BN7 og 5096 BT7 produceret.


 

3000 mk 2

3000 IIA (BJ7): Redesignet som ‘convertible’ med nyt vindspejl, rullevinduer, fast kaleche og ændrede lygter. Kunne kun fås som to-plus-to. Tilbage til to SU-karburatorer. 131 hk ved 4750 rpm. Februar 1962-november 1963.
6113 produceret.


 

ah 3000 mk 3

3000 Mk III (BJ8): Nyt interiør med træ-instrumentbord, megen polstring og udstyr. 148 hk ved 5250 rpm. November 1963-december 1967. Allersidste bil bygget i marts 1968. Phase II med ændret affjedring.
1390 phase I og 16.322 phase II produceret.