Justering af overdrivekontakt

Overdrive kontaktjustering (oversat fra Haynes Manual)

19 Speeder kontaktjustering.

Det er vigtigt at speederkontakten er korrekt justeret, da o.d. ellers vil slå fra når bilen taber fart med speederen sluppet. Dette vil følges af en kraftig bremsende effekt.

Normalt har man kun nødig at justere speederkontakten når træk og trykstænger har været justeret.

For at checke og justere, gør som beskrevet i det følgende:

  1. Forbind en 12v. prøvelampe  over teminal A (fig 6.20) og et passende stel punkt.
  2. Pæren lyser når både o.d. og tænding er til og gearstangen er i 3 eller 4 gear.
  3. Når o.d. slås fra skal pæren stadig lyse når man ikke rører  speederen.
  4. Træd langsomt ( l a n g s o m t ) på speederen indtil pæren slukkes.
    Check hvor karburatorspjældet står. Det skulle gerne have bevæget sig 1/5 af sin fulde vandring.
  5. For at teste denne position, skal man lige kunne få plads til et 4.8 mm stang (brug den ende af et 4.8 mm bor der normalt sidder i boremaskinen) mellem stop skruen (tomg. skruen) og landet på HD6 karb., eller et søgerblad 0.048 inch. samme sted, blot på H4 karb. (H4 karb.,  sidder vandret ud, HD6 sidder lidt på skrå og er lidt større).
  6. For at justere kontakten, løsn klampbolt C (Fig 6.20) og drej den kærvede ende af axlen ( hvis der er en kærv, ellers mærk den ved at file en streg og hold så kontra med en spidstang når du drejer armen) Så drejer du den indtil at den slukker som forklaret i ovenstående. Du kan også justere den anderledes, så karb.spjældet er mindre åbent, men dette er et godt udgangspunkt.
    Kig efter hvor meget slør osv. der er i den lille stang der går op til kontakten. Den sidder et virkelig lorte sted, da der ikke er meget plads at give af, så pas på ikke at tabe for meget, det er svært at finde små skiver og den lille split der osse sidder der.

 /J. Bonfils, september 2007