Linolie mod rust

Undervognsbehandling etc.
På opfordring vil jeg skrive lidt om at undervognsbehandle Austin-Healey’er (og andre lignende biler).
Årstiden er jo ikke ligefrem til at undervognsbehandle endnu, men hen på sommeren, hvor det er rigtig varmt, er det en god idé, at bruge en weekend på at ligge under bilen.
Så er den knastør og hvis den er meget beskidt og jordet til, kan man jo spule skidtet af og så lade den tørre til næste weekend.
Biler fra midt halvtredserne og frem til at de blev selvbærende, blev svejset sammen, uden tanke på om de rustede.
Man havde travlt med at fremstille så mange som muligt og især det Amerikanske marked, var en stor aftager af både Austin-Healey’er men osse af Triumph, MG og Jaguar.
Og de rustede alle sammen.

rust

Den med at man skal have fat i en bil fra California området, typisk Los Angeles, er i virkeligheden ikke en rigtig god idé rent rustmæssigt. Hver formiddag, er der en slags fugtig tåge, der ruller ind til kysten og lægger til i bla.a. L.A. . Det giver en del fugtig luft, som jo osse sætter sig på bilerne. Om eftermiddagen letter tågen og så kommer varmen og solen, men det får altså bilerne til at ruste alligevel.

Den mest almindelige måde at prøve at undgå at din bil ruster, er at få den undervognsbehandlet med de gængse rustbeskyttelsesmidler fx. Dinitrol og Tectyl etc.
Hvis det gøres omhyggeligt og alt det gamle og løse rustbeskyttelse bliver fjernet, fx. ved damprens, holder det fint i et stykke tid, og det hjælper ikke bare at sprøjte noget mere ovenpå efter et par år. Det gør laget af rustbeskyttelse tykkere og mindre effektivt.

Det gælder især for moderne biler, der er ret “glatte” i bunden, men de svært tilgængelige hjørner er stadigvæk udsatte, især for salt, der ikke er sådan at skylle væk og samtidig har den kedelige evne, at det binder vandet til den overflade det sidder på….og så ruster det.

Når man studerer en Austin-Healey ( især de store ) i bunden, ser man at der er mange samlinger og små sprækker, hvor de sammensvejsede( læs punktsvejsede ) dele mødes helt eller delvis.
Her kan komme vand ind, men det kan osse løbe ud igen!
Når det regner kommer der vand ind i åbne biler før eller senere, og så bliver det derinde, hvis det ikke kan løbe ud igen. Måtter og filt under tæpper, er rigtig gode til at holde på vand… længe og faktisk har langt de fleste store Healey’er, fået nye bundplader. Mange gange var der ikke meget tilbage af den oprindelige pga. ovenstående.

Alle de små sprækker, åbninger og hjørner, bliver lukkede når man undervognsbehandler med de gængse midler, der er relativt tyktflydende, hvilket gør at vandet ikke kan løbe ud igen. Tæpper og filt hjælper godt til i cockpittet, især hvor de er klæbet direkte på pladen, men osse et meget tykt lag af undervognsbeskyttelse virker stik imod hensigten.

 For snart 13 år siden, restaurerede jeg min egen 100/6 . De nederste 10 cm. af karosseriet var så godt som væk, bunden var der næsten ikke, heller ikke i bagagerummet, paneler var der ingen af, dog var chassiset sundt pga.a. olie fra motoren og gearkassen. Hornene var osse delvis væk og der var galvanisk tæring langs både for- og bagskærme, så der var en del der skulle svejses!
Da jeg var færdig med at svejse og bunden var malet, rustbeskyttede jeg med linolie.

linolie3

Linolie er den mest penetrerende olie. Den kan ikke penetrere metal, det er klart men den trænger ind i alle kroge på grund af hårrodsvirkningen. Den giver en tynd , næsten usynlig overflade som , når den er tør, ikke er til at få af. Den kan sprøjtes på med en almindelig luftmalesprøjte men osse pensles på. Den kan sprøjtes ind i vanger og horn og den bliver der og bider sig fast.
Jeg jackede min bil op i den ene ende og sprøjtede linolie ind i begge de langsgående vanger så det løb ud af den modsatte ende. Med andre ord, løber linolien ad de samme “ruter” som vandet og linoliedampene sætter sig alle steder inde i hulrummet.

Jeg har osse brugt linolie når jeg har samlet noget, fx. forhjulsophæng. Når alle møtrikker er spændt, har jeg smurt møtrik og gevind der stikker frem, med linolie på en pensel. 
Da jeg her i foråret, satte skivebremser på forhjulene, havde jeg absolut ingen problemer med at løsne diverse møtrikker etc.. De var alle smurt med linolie umiddelbart efter montagen for 12 år siden. De sidder vældig ubeskyttet og tæt ved vejen og får en ordentlig omgang vand når vejen er våd og det regner, men linolien sad stadigvæk fast.
Linolien bliver ved med at være smidig og et tyndt, smidigt lag er meget modstandsdygtigt.

Jeg ved godt at de fleste straks vil sige, at tør linolie kan opløses af fx. fortynder!
Prøv det selv og find ud af at du, hvis du skal rense tørret linolie af en lakeret overflade, skal gnide længe og hårdt med fortynder, før linolie kommer af, så hvis du synes at det er en god idé at bruge linolie, så pas på ikke at ramme karossen, og hvis du gør,  så tør det af med det samme med en terpentinklud.

Linolie er billigt. Fås fx. i Biltema no: 362452 til ca. 60 kr. for 1 liter, fås osse som sprayflaske. Linolie er linolie, så man kan bruge det, man måske primer sine vinduer med eller behandler sit stakit med før man skal male. Linolien skal blot være “ren” og uden diverse tilsætningsstoffer.
Det er naturens eget produkt og er derfor ikke giftig.

 Ulemperne er:

  • Tørrer laaangsomt og bedst i sommervarme eller en opvarmet garage
  • Pletter dit garagegulv hvis du ikke lægger en presenning ud under bilen og tørrer søerne op, der hvor linolien løber ud

Klude med Linolie på, kan SELVANTÆNDE. En spand vand til at putte brugte klude i er et must. Så kan der ikke ske noget.

linoliesoe

Sluttelig vil jeg understrege, at det er min mening og oplevelse og ikke er en endegyldig metode til rustbehandling samt at jeg intet har imod de gængse midler og metoder.
Samtidig vil jeg oplyse at jeg , siden jeg restaurerede min bil, har kørt ca. 35000 km , i al slags vejr og på alle årstider, dog ikke når der er salt på vejene.
Der er ikke nævneværdig rust i bunden og jeg har ikke andet end gummimåtter i og ingen stofbeklædning. Det eneste jeg gør når jeg har været ude at køre i hæftig regn, er at tage gummimåtterne op så bunden kan tørre.
Der løber så godt som altid vand ind i  åbne biler!!!

/J.Bonfils, 2013