Vinterklargøring

olieskift color text

IMG_0588
Roar Eriksen fortæller om Castrol produkter

Tak for en meget udbytterig aften hos Vantage.
Der var virkelig meget information at hente om olie og hvorfor og hvordan.
Vi var en 6-7 stykker der mødtes i den mørke novemberaften, i nyindrettede lokaler på gården i Gunderød.
Det var koncentreret kost og det er betrykkende at vide, at der er mulighed  for at ringe til Lars og Roar når der er noget man ikke kan finde ud af.
Det kan undre , at fremmødet var så svagt. Man skulle tro at smøring på den rigtige og bedste måde, med de rigtige viskositeter, var noget der interesserede mange medlemmer og ikke medlemmer, med Austin-Healey’er og andre gamle biler!!!

I hvert fald er her en vejledning i hvordan man gør sin bil vinterklar…
Læs og bliv klogere.

/J. Bonfils


Vinterklargøring
Det kræver lidt omsorg og kærlig pleje, hvis man vil være god ved sin Austin Healey og sikre, at vinteren ikke sætter varige spor.

Motorolie
Når din bil stilles til side om efteråret, skiftes der først og fremmest olie og oliefilter. I sommerens løb vil olien optage kondensvand samtidigt med, at der dannes svovlforbindelser i olien. Når bilen anvendes jævnligt, har dette ingen praktisk betydning – men ved stilstand opstår en risiko for korrosion. Derfor skal der frisk olie på før stilstand. Kør derfor motoren varm og skift så olie og filter – og husk en ny pakning til bundproppen.

Som udgangspunkt skal man følge fabrikkens oprindelige specifikationer og vælge en olietype af foreskrevet kvalitet med tidstypiske specifikationer, som fx Castrol Classic serien. Almindeligvis har motorerne ikke godt af at skifte til nyere olietyper – utætheder, reduceret oliecirkulation eller forringet slidbeskyttelse er nogle af de hyppigst forekommende problemer ved at anvende forkert olietype. Det handler ikke bare om viskositet, men også om oliens kvalitet. De stoffer, der får moderne olier til at holde til mange kilometers kørsel, har ofte en negativ effekt på ældre motortyper.

Cylindre
Det er vigtigt at beskytte mod korrosion i cylindrene. Når motoren er varm, skrues tændrørene ud, der hældes lidt tynd rustbeskyttende olie (fx Castrol Cylinderolie) i hver cylinder. Herefter tørnes motoren kortvarigt, og tændrørene monteres igen. Vil man gøre det ekstra godt, proppes en olievædet klud i udstødningsrør og luftindsugning for at beskytte mod indtrængende fugt.

Brændstofsystem
Kondens og svovlforbindelser i benzinen kan medføre korrosion i brændstofsystemet. Lad bilen stå vinteren over med ¾ fyldt tank – og tilsæt fx 0,5% (1:200) Castrol Cylinderolie til benzinen.  Når motoren er kørt varm – og umiddelbart inden den stoppes for olieaftapning – tilsættes olien til benzinen. Olien skal gennem karburatoren, inden motoren stoppes – det ses ved let forøget røgudvikling fra udstødningen.

Gearkasse
Sørg for at olieniveauet er i orden. Holdbarheden er god for gearkasseolier, så man kan blot følge fabrikkens anvisninger for olieskift.

Det er vigtigt at følge fabrikkens anvisninger af olietype. Men det er mindst lige så vigtigt, at olien har tidstypiske additiver – fx kan olier med moderne additiver angribe komponenter af bronze og kobber, som findes i mange ældre gearkasser.

Vær særlig opmærksom på olievalg til gearkasser med overdrive – følg Laycock’s anbefalinger for at sikre de optimale skifteegenskaber.

Bagtøj
Tjek om der er olie nok på bagtøjet og efterfyld efter behov. Bagtøjsolien holder længe ligesom gearolien, da den er i et lukket system. Følg fabrikkens anvisninger for olieskift.

Vær ekstra opmærksom på at det er den rigtige olie, der anvendes, hvis der skal toppes op. Olien skal indeholde additiver der er tilpasset spærre anordningen.

Pas på med spærredifferentialer – almindeligvis må de IKKE efterfyldes med olie. Hvis der mangler olie, skal al olien skiftes samtidigt. Olien skal også skiftes lidt hyppigere.

Bremsevæske
Bremsesystemer med traditionel bremsevæske opsamler kondens – hvilket kan medføre en væsentlig reduktion af kogepunktstemperaturen.  Derfor bør bremsevæske udskiftes minimum hvert andet år.

Det er vigtigt at anvende den rette type bremse-væske – følg derfor fabrikkens specifikationer. I gamle biler skal man passe på med moderne typer bremsevæsker (dem, der sælges i de fleste bilistbutikker) – de har nogle additiver, der angriber ældre pakningstyper i bremsesystemet.

Batteri
Sæt en batteri conditioner/lader på dit batteri når bilen ikke er i brug. En kvalitetslader som fx Ctek kan være tilsluttet konstant – fx gennem en hel vinter. Så skal du ikke bøvle med et fladt batteri til foråret, og batteriets levetid forøges betragteligt.                         

Dæk
Sørg for at dæktrykket er i orden – gerne med lidt overtryk. Det er lidt en smagssag, om man klodser bilen op om vinteren. De fleste moderne dæk kan godt tåle at stå på fast grund vinteren over – men er der tale om ældre dæk, eller længere stilstand, er det godt at klodse bilen op. 

Karosseri
Sørg for at bilen er renvasket, og snavs er fjernet, hvor man kan komme til. Krom smøres ind med et tyndt lag klar rustbeskytter. Evt. kaleche på bilen skal gøres ren og sættes stramt op.

Vinteropbevaring
Det vigtigste er, at din bil står tørt. Så gør det ikke noget, at det fryser. Men er der varm luft, absorberer luften mere vand. Dermed hindres rustskader i løbet af vinteren.

Køb evt. et godt bilcover, der holder støvet væk og lader kondensen slippe væk fra bilen.

Vælg det rigtige produkt
Når det drejer sig om olie og smøremidler, kan det ofte være svært at finde frem til de mest velegnede produkter til ældre biler. Castrol producerer stadig en lang række produkter efter tidstypiske recepter til såvel førkrigs-biler, som til klassikere fra ’50-erne, ’60-erne og ’70-erne. Men de fleste af disse produkter findes ikke i almindelig handel.

Kilde: Vantage, tlf. 48 28 18 87, http://www.castrolshop.dk/