Retromobile 2014

1

Retromobile og Grand Palais
Retromobile udstillingen var i år endnu større end sidste år. Nu er den flyttet til hal nr. 1. 
Man skal hænge i for at nå at se det hele på en dag, for der er nok at se på.
Som det fremgår af billederne, er der mange forskellige slags biler og alt hvad man ,i sin vildeste fantasi, kan forestille sig der er forbundet med to og fire hjul.

2

Nogle af Europas store bilforhandlere var repræsenteret med mange meget fine og dyre biler.
Selv om deres stande er udstyret efter alle kunstens regler, må man gerne gå ind og kigge og fotografere, de er blot ikke så glade for hvis man rører ved bilerne, så det undlader man så.
Og det er spændende at se bilerne så tæt på. Mange af dem kender man jo kun fra billeder, enkelte af dem har ikke været vist i de sidste 50 år.

3 4 5

Alle de store mærker er der….Rolls, Bentley, Bugatti, Ferrari, Maserati, Alfa Romeo, Aston Martin, Jaguar, Mercedes, Citroen, Renault, Delage, Delahaye, Lago Talbot, Lancia…..og Austin Healey. Listen er meget længere, men det var faktisk hyggeligt at se et par Austin Healey’er.
Den Franske Austin Healey klub havde en lille stand og der var et par stande der også havde Healey’er sammen med andre Britiske sportsvogne, og tilsyneladende er interessen også stor for vores biler i Frankrig, ihvertfald ifølge de par franskmænd jeg talte med. Det er priserne også!

6 7 8

Der var en MK III, som egentlig var OK, men så heller ikke mere, flot lakering men ikke så god pasning på døre og låg og så med et meget flot og forkert rat, der dækker for instrumenterne. Austin Healey’er har altid været født med et rat med tre eger, ligesom i Mercedes stjernen, og dem kan man skam stadigvæk købe hos Motolita og så er det besynderligt at en bil til næsten 60000 euro har et forkert et af slagsen. Nå , det kan man jo ændre på og det må køberne jo selv om og så håbe på at der ikke er andre ting der også er forkerte….

9

Modelbiler er et hit på disse udstillinger og er meget besøgte stande. Der er altid mange mennesker omkring boderne med modelbiler, søgende og nysgerrige på at finde den de lige mangler i samlingen. Der er også biler i forskellige prisklasser, fra 5 til 5000 euro.
De dyre er håndbyggede unika i målestok 1:43 og 1:12 og er fantastisk fint lavet, de billige er Dinky Toys etc. som regel godt skrammede og er man ude efter en sjælden, kan man godt regne med at hive 20-50 euro op af lommen.
Der er store stande med tøj, kasketter,køredragter og den slags man eller kun kender fra nettet og så er der stande med reservedele, nye som gamle, før og efterkrigs, masser af værktøj.

10 11

Kort sagt er det sjovt og hvis man har lidt ekstra plads i kufferten , så er der muligheder….!
Som jeg skrev sidste år, er det en herlig rejse man kan dele med sin kone og kæreste, fordi centrum af Paris ligger fem metrostationer væk…

12 13

Grand Palais lagde igen rum til en Bonhams Auktion og der var biler i alle prisklasser, spændende fra en Ferrari, der gik for 2,3 mill. euro til en Saab der gik for 5000 euro.
Desværre var den Austin Healey 100S, jeg satte på hjemmesiden, trukket tilbage uvist af hvilken grund, den havde være spændende at se. Måske der har været et eller andet med dens historie… Det er jo faktisk sådan nu, at man kan købe det der skal til for at bygge en 100 S, og det er der ikke noget i vejen med, problemet er, hvis man prøver at gøre den gammel og original ved at hæfte en historie på der er svær eller umulig at tjekke, for at tjene flere penge.

Auktionsfirmaer skal jo sørge for at det de bortauktionerer, passer til beskrivelsen.
Nå, den 100S kan være trukket  tilbage af mange grunde og kan sagtens være helt i orden, men det er tydeligt at Austin Healey priser, er “med på vognen”.
Ihvertfald hvis man bedømmer prisniveauet ud fra de annoncer og auktioner der er, og det er mange. Nu ved man jo ikke altid hvad en bil hos en forhandler eller en privat, rent faktisk bliver solgt for, men jeg prøvede at se på vores hjemlige Veteranposten.
Idag den 16. februar er der 13-14 store Healey’er og 5-6 små til salg, til priser mellem 70 og 375 tusinde kroner. Så mange har jeg ikke før set til salg på samme tid herhjemme.

14

Hvordan hænger det sammen med at fx en 100S, på auktion går for mellem 800.000 og ca. 2 mill. Der er ikke nogen tvivl om, at de høje priser på div. auktioner hænger sammen med ikonerne. Dvs. fx. med Austin Healey’er, er 100 S den mest eksotiske og sjældne, en Mercedes Gullwing, en Aston Martin “James Bond”, en Ford Mustang ” Steve McQueen” etc.etc er alle ikoniske biler, derfor betales der høje priser. Det smitter af på mærket og der vil altid være mulighed for via det, at få mere for sin bil, fordi der er mange der gerne vil have netop den model. Måske er det også med til at generelt hæve priserne, jeg ved det ikke, jeg ved kun at vores biler i hvert fald ikke bliver mindre værd, forudsat at det er en velpasset, original bil der virker.
Jeg tror at vi i årene der kommer, vil se flere urestaurerede, velpassede biler, med noget patina og historie, blive solgt for gode priser. Personligt vil jeg til enhver tid hellere købe en urestaureret, velpasset bil end en nylakeret, der næsten ikke har kørt.

Nå, det vigtigste er jo at have glæde af den Austin Healey man har, køre i den og nyde den uden at tænke på om den er meget eller lidt mindre værd og så ellers passe den og holde den kørende.
Vores biler er stadigvæk billige at holde kørende, da man kan købe alle delene og det er begrænset hvor meget man kan slide på en bil man hovedsaligt bruger til at køre i for sjov.
Nogle af de ikoniske biler er så kostbare at slide på, at mange lader dem stå i garagen og faktisk ikke har glæde af dem, så derfor er det så sjældent at man møder sådanne biler når man er ude at køre og det er en skam.
Så lad os glæde os over at vores biler er til at betale, både i vedligeholdelse og forsikring og så pyt med at de bruger lidt mere benzin….de ser godt ud og lyder som biler skal!

/J. Bonfils februar 2014