Oliedryp

castrol dryp22

Jeg ved ikke hvor mange der har problemer med, at Healey’en drypper lidt olie, men det er nok flere end jeg lige forestiller mig. Det er smadder irriterende med den lille sø, hver gang man holder stille, efter man har kørt et stykke tid.
Grunden er bl.a. at pakningen af det bageste hovedleje, ikke mere er tæt og at der derfor
smutter mere eller mindre olie ud af lejet, ned ad ydersiden af bundkarret og/eller nedad
indersiden af koblingshuset, hvorefter det drypper ud af det hul der er i bunden af koblingshuset,
hvor der som regel sidder en bøjet split i øvrigt!

Min motor (100/6 BN6) gjorde det også, og jeg slog det lidt hen, men det irriterede mig alligevel. Jeg tjekkede olien hver gang jeg skulle ud at køre (gør det stadig) og kunne , ved at se farven på udstødningen når motoren var varm, konstatere at min motor ikke brugte olien
(brændte, blå røg) men at det løb af.

O.K. der løber en smule ned ad ventilføringerne efter kørsel; når man starter igen, er der lidt blå røg men det er hurtigt væk .
Jeg kunne se at der var en fin olietåge på hele bunden, selvfølgelig fordi olien bli’r forstøvet når det drypper eller løber af.

Det er altså en stor omgang at skille hele motoren ad, for bare at pakke det bageste leje om.
Det vil man gøre hvis der er en masse andet der skal laves, men min motor fejler ikke noget; almindeligt slid, perfekt tomgang og masser af heste og fint, konstant olietryk. Jeg følger et motto der hedder : ” Leave well alone ” (lad det være hvis det virker…)
Nå, det viste sig at AH Spares havde et pakningssæt, man kan montere uden at skille hele molevitten ad, så det fortæller jeg om i det følgende.

Man kan sikkert godt montere det mens motoren er i bilen, men jeg skulle skifte kobling og isætte et alu  bundkar, så jeg havde motoren ude alligevel. Det er garanteret nemmere med motoren ude, da man kan komme ordentlig til, da der er et par delikate manøvrer man skal igennem.

oliedryp1oliedryp3oliedryp2oliedryp4

Sættet består af en oliesimmering, der er ”åben”, dvs. at man kan krænge den over axlen, og montere fjederen bagefter, da denne kan skilles ad. Derudover består sættet af en delt paknings ”dåse”. En alu ring der er uddrejet, så oliesimmeringen passer præcis inden i, der er delt i 2 lige store dele, med 4 skruehuller, hvortil der hører 4 unbrakobolte og en bolt, der er udboret så den fungerer som borelære, med tilhørende bor og snittap.
Så er der også en skabelon, der viser hvordan man skal save i bagpladen for at pakdåsen kan være der.

oliedryp5oliedryp6oliedryp7

Det står beskevet i anvisningen, men lav et stop på boret så man ikke kan komme til at bore for dybt. Lad boremaskinen gøre arbejdet, det er nemt at bore i støbegods.

oliedryp8

Husk at smøre, både under boring og gevindskæring, og sørg for at spånerne komme ud og væk.

oliedryp9oliedryp10

Det mest drilske, er at få fjederen til at sidde inde i simmeringen, da der ikke er så meget plads til fingrene. Jeg lavede et  stykke værktøj ud af en lille skruetrækker, der var en stor hjælp for at få fjederen på, samtidig med at det var smurt ind i silikone, så det gled.

oliedryp11

Man skal ikke blive for irriteret, for så kan man beskadige simmeringens læber, og så bli’r den ikke tæt.
Ellers bli’r den tæt som en potte. Der kommer ikke olie ud der mere og de par dråber der kommer fra resten af den store klods af en motor, er til at leve med. Jeg har nu kørt 12000 km og den er stadig tæt der.

NB: Skriv til mig hvis der er noget jeg ikke har forklaret godt nok bonfils@mail.dk 

/J. Bonfils, BN6, 12. november 2007