Historie

1

Donald M. Healey 1898 – 1988 (3. juli 1898 – 13. januar 1988)
Donald Mitchell Healey blev født i Perranporth i Cornwall som søn af en velhavende bygmester, der også var en af motorsportens tidlige pionerer.
Han kom i lære på Sopwith – flyfabrikken. Den lå lige ved Brooklands-banen, så unge Healey fik hurtigt smag for motorløb – smagen for mekanik havde han allerede.

DMH  var 16, da første verdenskrig brød ud. Han blev pilot i Royal Flying Corps. Efter at være styrtet ned med et fly, blev DMH hjemsendt som invalid.
Da han var først i tyverne, havde han vist store evner som motorsportsmand. Han havde god forstand på mekanik og havde en dristighed og pågåenhed, som var til nytte på banen og i forretningslivet. 
I 1920 begyndte DMH at deltage i løb, og i 1928 vandt han det første RAC rally. Opmuntret af sejren deltog han i 1929 i Monte Carlo-rallyet i en Triumph. Det var ingen succes, men det følgende år blev han nummer syv, og første brite i mål.
Han vandt Monte Carlo i 1931 i en Invicta. Donald Healey var fabrikskører for mærket. 

2

I 1935 var han på vej fra Umeå i Sverige til Monte Carlo tæt på at blive dræbt, da han kørte mod et tog i Sønderjylland.
DMH var på det tidspunkt teknisk direktør for Triumph, og kørte en stor Triumph Dolomite, han selv havde konstrueret.
Efter at have forgæves at have forsøgt at købe Triumph, der altid var på fallittens rand, gik turen til Humber. 
Så brød anden verdenskrig ud. DMH  måtte i trøjen igen. Han gjorde tjeneste i RAF.
Da krigen var slut i 1945, investerede DMH og hans far 20.000 £ i Donald Healey Motor Company. Han slog sig ned i Warwick i hjertet af Bil-england, og efter et tilløb med en række biler produceret i små antal, kom gennembruddet i 1952 med Healey 100, som straks blev omdøbt til Austin-Healey 100, da BMC-chefen, Leonard Lord sluttede den berømte handel med Donald M. Healey

3
Leonard Lord og Donald Healey siddende i den første Healey 100

BMC producerede og solgte bilen. DMH  udviklede den, tegnede nye modeller og gjorde PR for bilerne på alverdens racerbaner.

Da det var slut med A-H-bilerne i 1967-68, samarbejdede Donald Healey med Jensen om den ikke særligt succesfulde Jensen-Healey.
På sine gamle dage flyttede Donald Healey tilbage til sin fødeegn, men den altid dynamiske mand fortsatte med at rejse verden rundt. Nu som en kær gæst hos Healey-entusiaster og klubber i hele verden.
Donald M. Healey døde i 1988.

4
Sådan ser Triumph’en ud…uden et tog på tværs
5
Gerry Coker ca. 1950

Gerry Coker, designer
En bil er en skulptur hvor den mindste detalje spiller en stor rolle og Gerry Coker tegnede og formgav Healey 100, som blev til Austin Healey 100, og han tegnede og formgav den første Austin Healey Sprite, og man kan vist godt sige at det er et slidstærkt design. Når man ser på bilerne i gadebilledet idag, ser de ikke specielt gammeldags ud, kort sagt, en fremragende formgiver.
Han blev i 1950, som ung ansat hos Donald Healey for at tegne en bil der kunne udfylde området mellem Jaguar XK 120 og MG. Donald Healey havde været i USA og kunne fornemme at der manglede en sportsvogn der. Husk at i begyndelsen af 50’erne blev hovedparten af de engelske sportsvogne, eksporteret til USA. 

Resten er jo historie, Austin Healey 100/3000 ligner hinanden alle sammen, de nedstammer fra den første Healey 100, endnu før den kom til at hedde Austin Healey og den lille Austin Healey Sprite, osse kaldet Frogeye, er jo blevet en ligeså stor klassiker.
Gerry Coker forlod Donald Healey og Co. i 1957 og slog sig ned i USA, og har siden beskæftiget sig med biler på forskellig vis.

6
Gerry Coker ca. 2000

7

Geoffrey Healey 1922 – 1994
Geoffrey var ældste søn af Donald Healey. Han var ingeniør, og gjorde under anden verdenskrig tjeneste i ingeniørtropperne. Derfter var han i nogle år hos Armstrong Siddeley, flyfabrikken, som også havde en bildivision.

Han fandt dog også til tid at være sin fars medkører ved Mille Miglia og at til deltage som Healey-mekaniker ved le Mans-løbene.  
Da Donald Healey gik i gang med at udvikle sin Healey 100, blev Geoffrey ansat på fuld tid i Donald Healey Motor Company Ltd. Han var medansvarlig for udviklingen af bilens mekaniske konstruktion, som det også var tilfældet ved konstruktionen af A-H Sprite og den senere Jensen.
Geoffrey Healey var ankermanden på fabrikken og tegnestuen i Warwick. Faderen rejste rundt og promoverede bilerne eller kørte løb. Broderen Brian ‘Bic’ Healey var firmaets sælger. Samtidig havde Geoffrey en vigtig rolle som ‘forbindelsesofficer’ til MG’s ingeniører, som ikke altid var særligt begejstrede for den besværlige konkurrent – en ren opkomling i deres øjne.
Geoffrey var med til rekorderne på Bonneville og til løbene på Sebring, Targa Florio og le Mans. Og han opbyggede gennem årene et kolossalt netværk.
Da bileventyret sluttede i 1967-68, deltog Geoffrey Healey i Jensen-projektet. I 1974 stiftede han og faderen Healey Automobile Consultants og afviklede tegnestue og værksted i Warwick. Firmaet findes endnu, og ejes af Geoffreys enke, Margot, og to døtre, Cecilia og Kate.
Efter Jensen tegnede den energiske Geoffrey vindmøller. Han forsøgte at sælge et sportvognsprojekt til SAAB og var en kort tid konsulent for British Leyland. Og så skrev han fire bøger. Bøger, som nu er klassikere og helt nødvendige for den, der vil kende sin bil og dens historie.
Geoffrey havde mange gode stunder som hædersgæst i de mange Healey-klubber, og havde mange venner over hele verden.

Geoffrey Healey døde 1994.

DET VAR AUSTIN OG BMC, DER PRODUCEREDE AUSTIN HEALEY I LONGBRIDGE OG ABINGDON. MEN DET VAR DONALD OG GEOFFREY HEALEY, DER I WARWICK UDVIKLEDE DE KLASSISKE SPORTSVOGNE

8 9