Frostvæske (ethylenglykol)
Godt nok er det ikke vinter endnu, men den nærmer sig og lige pludselig, er der frostgrader “på udsatte steder” som de siger i vejrudsigten.
Nu sigtes der selvfølgelig til geografisk beliggenhed, men de udsatte steder, er osse væsken i din køler og din motor.
Frostvæske har den fordel, at den udover at kunne tåle kuldegrader selvfølgelig , osse hæver kogepunktet.
En klar fordel for dem som kæmper med for høj temperatur i kølesystemet.
Tabellen viser kogepunktet ved en given frostvæskekoncentration.
Frysepunkt °C Kogepunkt °C
minus 12.2 plus 103.3
17.7 104.4
23.2 105.5
28.7 106.6
34.2 107.7
En anden fordel ved at have frostvæske i systemet, er at man kan se hvor ren motoren er i kølesystemet, da der ikke dannes rust. Jo renere systemet er, desto bedre fungerer det.
Der er også en ulempe…
Frostvæske er “tyndere” end vand og finder derfor osse lettere vej “ud”.
Austin motorer (og andre), små som store, har frostpropper placeret flere steder for at kunne trykkes ud ved dybfrost, hvis der ikke er frostvæske på, så motoren (blok og topstykke) ikke revner (forhåbentlig).
Det er ikke propper man lige kan sætte tilbage, nogle sidder steder man kun kan komme til, ved at tage motoren ud.
Nogle motorer er tæret rundt om frostpropperne så de kan komme til at “græde”, dryppe , ganske lidt når der kommer frostvæske på, andre gange kan de løsne sig på grund af , at frostvæsken er tyndere.
Dog har langt de fleste biler frostvæske på . Det er de færreste der har en dejlig, opvarmet garage.
Køb en frostvæske måler (ethylenglykol), den koster omkring en halvtredser, og er en praktisk måler at have, så det er let at checke om blandingen af glykol og vand er o.k.
Langt det meste frostvæske er langtidsholdbar og beregnet for motorer indeholdende dele af aluminium.
Der findes mange forskellige mærker , dog vil jeg foreslå, at man holder sig fra at købe den billige “henne på tanken”. Ofte er det dårlig kvalitet, blot billig og kan gøre meget mere skade end gavn.
/J. Bonfils, september 2010