X 230
Uddrag af brev til David Mathews, fra Geoffrey Healey, angående den omtalte fire forlygte prototype, som nyligen (2012-2013) har været til salg.
Feb.3 1983
Kære David
Tak for dit brev af d. 29 januar. Dette er ikke X230. X230 døde i 1960. X230 var en 4 forlygte prototype, bygget på en Austin Healey i 1959. Den var grundlæggende en design øvelse for at se hvordan AH ville se ud hvis vi skulle imødekomme nye regulativer i USA. Lygteproducenterne lobbyede kraftigt for brug af flere forlygter for at hæve lysniveauet, og for selv at tjene flere penge ! X230 var udført i en meget høj kvalitet. Da faren for at skulle leve op til 4 forlygte ændringer var drevet over, blev skærme, hjelm, torpedo og lygter, afmonteret og skrottet. Bilen blev modificeret til competition specs., med normale front paneler og solgt til USA i maj 1962. X230 typen, døde med afmonteringen af skærme etc. og bilen fik et ST prefix og nummer.
Kig på billederne af den oprindelige prototype i sort/hvid og sammenlign med frontbilledet i farver.Men se også at siden på bilen på det sort/hvide billede, er helt genkendelig og ligner det vi kender Det er tydeligt at detaljerne på fronten omkring lygterne, er meget forskellige.
Når man så ser sidebilledet af den bil der er til salg, må man vist sige at det er de, der har lavet ombygningen, ikke sluppet godt fra. Den er jo helt forkert i proportionerne. Sammenlign med sidebillederne af de normale AH.
Jeg ved ikke mere om bilen, ved ikke om den blev solgt eller hvad, men det er tydeligt, at Austin Healey’er er ved at være interessante for diverse copy cats. Hvis de så bare stod ved at de lavede en kopi, men de fleste snyder på vægten og påstår at det er originale biler.
Der er også ved at være god forretning i at lave Sebring AustinHealey’er. Man kan købe de fleste karosseridele og det er sådan set ikke så svært at sætte det sammen. Motorens topstykke er til gengæld sværere, men man kan jo altid opfinde en historie….
Det er næsten altid oplysninger der ikke kan verificeres.
/J. Bonfils, februar 2013