imageInspireret af et indlæg på debatten om nye dæk, var det måske en god idé at beskæftige sig lidt med dæk og især om dækkenes alder.
Jeg har en gammel ven, som købte fine og dyre dæk til sin gamle bil. 15 år efter, skulle vi ud på en længere tur og jeg spurgte til hans bil og dæk !
Det var de samme dæk der sad på, “masser af mønster” som han sagde, men de var 15 år gamle og hårde som sten.
Dæk er sliddele. Opvarmning og afkøling, speeder ældningsprocessen op på alle dæk.
På racingdæk går det virkelig hurtigt….for os almindelige brugere, tager det heldigvis lidt længere tid.
På siden af alle dæk er der en dato angivet. Jeg kan ikke huske hvornår det blev tydeliggjort, men det er 15-20 år siden, siden tror jeg.
Datoen for fremstillingen, er firecifret, fx. 3215 , som er  uge 32 (august )2015, og det står på dækket med en ring rundt om.
Det er en rigtig god idé at holde øje med det.
Når man køber en bil og sælger fx. gør opmærksom på at dækkene har masser af mønster, er det praktisk at se hvor gamle de er.
Når man køber nye dæk, er det osse en god idé at se på at de er lige ” gamle ” , og har eens dato angivelse.
Gummi bliver hårdt med alderen. Evnen til at give efter, forsvinder stille og roligt.
En tur i regnvejr på gamle dæk, kan hurtigt blive en hårrejsende oplevelse, da gamle og hårde dæk ikke klarer våde veje særlig godt, dvs. eens bremselængde bliver temmelig forøget !
Til gengæld kan man let køre sidelæns, da de gamle dæk slipper ret hurtigt, men måske det ikke lige var det man havde tænkt sig på køreturen ned til kaffe hos tante Tut, sammen med hustruen.
Der er en mængde oplysninger på dækkets side, som alle er væsentlige; se billede.

image
Mange af oplysninger forklarer sig selv. Prøv at kigge på dine egne dæk. Nogle af oplysningerne på dæksiden, kan sidde på kun den ene side , så kig på indersiden osse.
Og når du køber nye dæk, lad være med at købe de billigste og hvis du har trådhjul vær opmærksom på at få dem afbalanceret rigtigt ; læs lidt mere om det under tips og tricks !

image