Afbalancering af trådhjul

Afbalancering af trådhjul er ikke lige ud af landevejen…

For fire år siden, fik jeg mine dæk monteret og afbalanceret på et dækcenter i det nordlige København og de gjorde det godt, dog var der lige en detalje der skulle på plads .
Når fælgen spændes op i afbalanceringsapparatet, skal det ske på de samme måde som når fælgen sidder på navet i bilen.
Det gav noget diskussion, men ejeren af stedet fandt hurtigt ud af at kombinere diverse konusser, så resten af fælgen (X) ikke rørte afbalanceringsapparatets spindels anlægsflade.

1

Det er nemlig her det går galt. De fleste er ikke vant til at have med trådfælge at gøre, så de spænder dem op på samme måde som normale fælge.
Normale fælge har et styrehul i midten og den del af fælgen der ligger an mod navet, er plan og vinkelret i forhold til akslen.
Det er trådfælge ikke (måske nok undtaget Borrani o.l. trådfælge, der har den midterste del afdrejet).
Princippet med trådfælge er, at de monteres mellem to konusser. Den inderste sidder på navet og den yderste sidder forsænket i fløjmøtrikken, modsvaret af samme på fælgen selvfølgelig.

2

Når fælgen skal afbalanceres skal den spændes op på samme måde, ellers kommer den aldrig til at være i balance, og denne fejl er skyld i mangfoldige undskyldninger for at bilen ryster ved højere og forskellige, hastigheder.
Desværre er der stadigvæk mulighed for ubalance hvilket kan skyldes at bremsetromlerne ikke er afbalancerede. Det er selvfølgelig værst på 100-100/6, der har tromler hele vejen rundt.
Der er et begreb man støder på i forbindelse med de store Austin Healey’er…” Scuttle shake ” og det er der skrevet meget om. Når bilen begynder at ryste, vibrere eller hvad man nu vil kalde det, skyldes det ubalance . Forstærkninger er fine, især når man kører ræs, men vibrationer og rystelser skyldes ubalance i hjul og evt. tromler og der er kun én vej:

Find nogen der ved hvordan man afbalancerer trådhjul og har det fornødne udstyr til rådighed.

PS: grunden til denne lille artikel er, at jeg skulle have monteret 4 nye dæk på min egen 100/6, og kørte op til det samme firma, som så desværre havde skiftet ejer.
Den nye ejer var ikke så imødekommende og hans ansatte stod virkelig fast på , at de vidste alt om hvordan og hvorledes, hvilket altså viste sig at de ikke gjorde. De havde faktisk ikke set trådfælge før. Ellers tak og farvel.
Hvad gør man så ?
Fik kontakt til Classic Motor Cars i Vanløse, tel: 38795107, som ved hvordan og hvorledes det gøres korrekt.
Dejligt, nu er der kun en anelse ubalance ved 115 km/t og det ved jeg skyldes at tromlerne ikke er afbalancerede ( de er faktisk ret meget ude af balance )
Derom en anden gang.
Selvfølgelig er der andre steder der kan gøre arbejdet rigtigt, jeg orkede bare ikke at være prøveklud og måske stå med 4 hjul ude af balance og samtidig have betalt en masse penge for det.

/J. Bonfils, juli 2009